Sanddorn

Sanddorn är det tyska ordet för havtorn. Ett syrligt, men nyttigt bär som liknar rönnbär litegrann.
De växer i höga, taggiga buskar och älskar solen!
 
Dessa mötte vi vid vårt besök i Rûgen.
Något som har så vacker orange färg måste provsmakas! :-)
Här som en jättegod parfait, med en slags sylt till med bären i.
Som likör...
Så när man provsmakat på restaurang kunde jag köpa en flaska med hem.
Frukttéet blev en överraskning när jag öppnade.
Frukt var ordet! Inte en téflaga så långt ögat når! Bara torkad frukt!
 Gott och spännande!
 
Dessutom såg jag både smaksatt senap och honung,
förutom att man förstås kan göra saft och sylt,
 
Havtorn är syrlig och innehåller extremt mycket C-vitaminer.
Eftersom jag själv har svårt att beskriva smaken googlade
jag och fick fram att det kallas "Nordens passionsfrukt".
 
 
 
havtornsglädje!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0