Ananaspaj på mitt sätt

Så gott med dessert! Från Tasteline kommer originalet som jag utgick ifrån när jag körde skåprens idag. Jag har lagat originalet flera gånger och det är mycket mumsigt. Min tanke med skåprenset var även "lite nyttigare" eller åtminstone lite mindre onyttigt! Laga gärna och hör av er om vad ni tycker!
 
Starta ugnen: pajen ska gräddas i 30 min i 200 grader.
 
Pajdeg: smält 150 gr smör
blanda ner 1 dl dinkelmjöl
1 dl skrädmjöl (jättegott, rostad havre, lite nötig smak)
2 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
1/2 dl brun farin
1/2 dl stevia
 
Degen blir mjuk, men lättarbetad. Lite mörkare till färgen än när endast vetemjöl används.
Till min familj på 3 personer räcker en mindre form. Därför gjorde jag två mindre så jag kan frysa in en till senare tillfälle när jag är för lat för att baka, men ändå sugen på nåt gott!
 
Fyllning: 400 gr krossad avrunnen ananas (jag hade bitar som jag mixade)
knappt 1/2 dl socker
drygt 1 krm vaniljpulver
1 ägg (ekologiskt, lite större)
1 dl creme fraiche
1 dl lätt creme fraiche
 
Blanda alla ingredienserna till fyllningen och häll i ogräddade pajskalet.
Grädda!
Låt svalna lite!
NJUT!
 

Kommentarer
Postat av: Myggan surrar

Mumsigt! Nya recept är alltid välkomna.
/Anna

2012-10-14 @ 22:42:36
URL: http://designmosquito.blogspot.com
Postat av: Annika

Det vattnas i munnen när jag ser vad du har bakat... mums, mums .)
Min instickade stupränna ser likadan ut efter två sommrar. Garnet Freja är ett akrylgarn som inte väger så mycket och därför passar till stora saker man vill ha instickade, och som håller färgen trots väder och vind.
Jag har fått många glada kommentarer av folk som går förbi :)
Lycka till du med om du tänker sticka in ditt stuprör ellr något annat passande.
Annika

2012-10-15 @ 18:32:37
URL: http://svartahusets.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0