Ett boktips eller två

Ann Rosman är en ny bra svensk författare. Hennes böcker: "Fyrmästarens dotter", "Själakistan" och "Porto Francos väktare" är alla spännande deckare med samma huvudpersoner som löser fallen. Miljön är västkusten och den kvinnliga kommissarien bor på en segelbåt. Bara en sån sak! :-) Hon har bland annat en rolig kollega som utöver sitt yrke även är "språkpolis"... :-)
Häromveckan läste jag ut den senaste i raden.
 
 
Det som är lite speciellt är att Ann växlar mellan dåtid och nutid och småningom knyter hon ihop säcken och låter fallet/fallen lösas. Nästan som två parallella historier.
 I "Mercurium" var de båda historierna parallella lite väl länge, men det kan ju vara jag som inte fattade kopplingarna tidigare... :-) Dessutom bygger ju "Mercurium" på sann bakgrund. Tyvärr...
Alla böckerna klart läsvärda, och jag hoppas det inte dröjer så länge innan det kommer fler!
 
Ta daa! Och ett tips till!
Det är ju så roligt med bra svenska författare!
 
Kristina Ohlsson! Som hon skriver!
Det är spännande! Aktuella ämnen! Lite råare, mer hårdkokt än i det förra tipset. Riktiga bladvändare!
Även här en liten stab av poliser som arbetar, en manlig chef, men en av huvudpersonerna, kvinnlig, är civil och inte polis. Hon är med för hon har andra egenskaper som är nyttiga i polisiärt arbete. Hon möter lite motstånd, men... :-) Miljön är Stockholmsbaserad, men rör sig vida kring också.
Nu ska jag leta reda på den som heter "Änglavakter".
Tack snälla båtkompisen M för tipset och lånet av dessa två!
 
Det är så gött med deckare, där huvudpersonerna inte är bittra och nersupna.
LÄS NU!
 
Andra boktips mottages tacksamt. Jag läser de flesta kategorier.
 
Å! Jag ser ju nu att jag har inte bara "Änglavakter" kvar - det har kommit en till - "Paradisoffer"!
Lyckost mig som har dessa två böcker att sätta näsan i!
Men allra mest lyckost er som inte läst nån av dessa,  utan har ALLA kvar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0