Kanelbullens Dag!

 
Det är få dofter som är så fantastiska som nybakade kanelbullar!
Idag äts det nog många bullar, och det är ju så gott! Kanske med ett glas kall mjölk, eller en kopp gott kaffe? Här är receptet på de allra godaste bullarna! Det kommer från Tasteline. Lite knepigt att knåda in rumsvarmt smör istället för att smälta det, men jag lovar, det är värt det extra "besväret"!! Av denna dubbla sats, som jag behöver för jobbet,  blev det ca 110 bullar, då jag gör dem lite mindre än originalet.
 
Här är dubbel sats:
1 lit mjölk
100 gr jäst för söta degar
3 dl strösocker
1 tsk salt
2 tsk malen kardemumma
ca 30 dl vetemjöl
250 gr smör
1-2 ägg för pensling
pärlsocker
 
Min egen fyllning:
250 gr smör
1 dl strösocker
1 dl mörkt muscovadosocker
3 msk kanel
1 tsk vaniljpulver
 
5. Låt bullarna jäsa övertäckta i 20–30 minuter. Värm under tiden ugnen till 250 grader.

6. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

7. Grädda i mitten av ugnen i 8–10 minuter. Låt bullarna svalna övertäckta med bakduk.


GÖR NU!!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Myggan surrar

Använder du också vanilsocker? Jag trodde att jag var ensam om den briljanta idéen. Fick vi lära oss det i skolan kanske? Jag fyller med smör, vaniljsocker, strösocker och kanel. Uppe på blir det råsocker istället för pärlsocker, jag tycker att det "kletar fast" bättre. Nu blir det nog en bulle till kaffet.
Kram!

2012-10-04 @ 17:34:26
URL: http://designmosquito.blogspot.com
Postat av: friskyfrogmade

Du haaar ju blogg! =) Undrar varför man blir väldigt hungrig när man tittar här... Massa smarriga recept. Och fina garn-projekt!
/Vi ses snart!

2012-10-04 @ 18:41:18
URL: http://friskyfrogmade.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0