Flygande Jakob

Om du ska ha många gäster och göra det enkelt för dig är Flygande Jakob ett bra tips! Denna rätt går ju bra att förbereda dagen innan om du behöver det. Detta blir 2 plåtar för vanlig ugn. Här kommer min variant:
 
Flygande Jakob  20 port
10 dl okokt ris
2 kg kyckling
3 pkt bacon
3-5 bananer (beroende på storlek)
3-5 dl jordnötter (hur glad du är i dem)
Sås: 1,2 lit grädde av valfri sort
1/2 flaska chilisås
4 msk tomatpuré
1 1/2 msk grovmalen svartpeppar
1/2 msk salt
 
Gör så här:  Starta ugnen på 200 grader. Koka riset enligt paketets anvisningar. Skär kycklingen i bitar, du kan bryna dem i ugnen på plåt istället för stekpannan. Du slipper oset och kan göra annat under tiden. :-) Ställ en klocka på 5 min så du kan röra om. Klipp bacon i gova bitar och kör in på ny plåt (eller stekpannan). Bryn dem lätt. Blanda såsingredienserna i en bunke. Smaka av. När riset är kokt läggs det i botten av en/två plåtar. Lägg stekta kycklingbitarna över och därefter baconet. Skiva bananerna och fördela över. Avsluta med att strö jordnötterna på toppen. Häll såsen överst. Hit kan du förbereda. Ställ kallt om du vill spara godsakerna. Annars gräddar du direkt i ugnen ca 20 min. Är det kallt tar det nog ca 30 min.
 
Så här ser det ut före besök i ugnen.
 
 
God spis! Trevlig lördagkväll!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0