Baka kaka - inte...

Den som följer min blogg vet hur jag brukar sjunga enkelhetens lov.
Det kan handla om få ingredienser, korta moment, snabb tillagning till exempel.
Jag lånar många, många böcker på Biblioteket (denna fantastiska inrättning!! hurra för den!).
Eftersom jag har många intresseområden kan böckerna vara deckare, romaner, biografier, kokböcker,
om stickning eller andra handarbeten...
Hittade den här snyggingen och vackra bilder är ju nästan ett nödvändigt ont
när det kommer till bakning och mat.
Det är en bok från Australien i svensk översättning.
Bilderna är jättefina och bakverken blir jag jättesugen på...
tills jag började läsa ingredienslistan.
Jag kan bara gissa att det är andra mått av typen cups och ounce i originalrecepten.
Kollade upp att 1 ounce = 1/16 Pound = 28,35 gram.
Förstår ni vartåt jag lutar?
Jag orkar inte, verkligen, orkar inte, baka enligt recept: 0,6 dl, 0,9 dl, 1,1 dl,1,8 dl, 2,9 dl, 1/4 tsk.
Bekväm? Jag?! Jajjemen!
En del udda vikter var det också, men man kan väga vad som helst.
Men att måtta med våra dl-mått!
Det blir ju rena gissningsleken...
Och jag tänker att man bara direktöversatt recepten istället för att provbaka
och göra om enligt vårt måttsystem.
*
Nej.
Jag bakar inte. Inte ur denna boken.
Tyvärr.
 

Kommentarer
Postat av: ullie

hihih ja men det va när ja va inne hos bittan så bara jaha men cicci känner ja igen haha
Visste nog inte det va du fakst ja sett din sign innan :)

2013-08-31 @ 12:50:26
URL: http://weberskold.blogg.se
Postat av: Anna Lennartsdotter

Så klantigt av förlaget. Du får leta vidare efter bra recept. Tror att jag brukar använda mig av Leilas. De få gånger jag bakat macroner. =)
Kul med bloggträffen. Jag blev förväxlad med Syster Yster av en bloggare i dag. Vi hade båda hittat en bra bit hemifrån tack vare ytterligare en bloggare.
Jag har förresten ett bra utflyktsmål....
Vi syns väl på tisdag?
/Anna

Svar: Tror inte förlaget tänkt alls där. Jag var tack och lov inte ute efter att baka nåt särskilt. Klart vi ses på tisdag! :-)
Cicci H

2013-08-31 @ 15:35:12
URL: http://designmosquito.blogspot.se
Postat av: Fröken Fräken

Nä, uff, det där är ju som upplagt för att det ska bli katastrof av bakverken..! Varför inte översätta allt, även måtten?

2013-08-31 @ 22:09:34
URL: http://tusenideer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0