Helstekta, fyllda äpplen

Nu är de Svenska Äpplenas tid här! Det finns ju hur många varianter som helst av bakade äpplen.

Här är ett:

 

Ugnsäpplen   24 st   

 175 grader 20 min

120 gr smör

2 msk vaniljsocker

½ dl sirap

drygt 1 msk mörkt muscovadosocker

1 msk kanel

1 krm salt

Skala äpplena. Använd en urkärnare för att enkelt få bort kärnhuset.

Enligt mitt eget, högst empiriska tillvägagångssätt är det bättre att trycka in pipan från blomfästet

för att hålet ska gå rakt igenom.

   Blanda ihop ingredienserna och fyll hålet.

Grädda i ugnen.
Servera med valfritt tillbehör efter egen smak.
Vaniljsås funkar förstås alltid!

Kommentarer
Postat av: Queen of Kammebornia

Mmmmmm...

2013-08-18 @ 20:39:58
URL: http://queenofkammebornia.se
Postat av: Fröken Fräken

Oj! Jag spanade in bilderna först, och tänkte, men vad sjutton, har hon stoppat prickigkorv inuti äpplena?! Men sedan förstår jag ju vad det egentligen var, och som måste vara betydligt godare!

Svar: :-) Det kanske vore nåt!
Cicci H

2013-08-18 @ 21:28:25
URL: http://tusenideer.blogspot.com
Postat av: frisky frog

Mycket mumsigt! Ååå, nu längtar jag till hösten.
På det anrika fiket i stan gör man som du, men man klär också in äpplerna i smördeg och rullar i pärlsocker innan man gräddar. Vips så har man en äppelbomb. =)
/kram

Svar: Det låter iochförsig fantastiskt gott, men kaloriintaget på jobbet är högt nog som det är... :-) Men jag kan göra det hemma!
Cicci H

2013-08-19 @ 13:59:38
URL: http://friskyfrogmade.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0