Julkalender del 22 - knäckebröd och fikonmarmelad

Fjärde advent. Söndag.
Försök att inte stressa så mycket.
Sjunk ner i soffan och läs en stund.
 Ta en fika med innehållet i dagens kalender.
Den här bloggen i allmänhet, och Julkalendern i synnerhet vore det inte mycket med
om jag inte la till lite fler inlägg med ätbart gott!
Baka eget, tunt knäckebröd är ju så himla smidigt. Och verkligen gott!

Det har även tillsammans med egen fikonmarmelad blivit små fina presenter dessa dagar.
Det var det Vinnaren fick.
*
 Jag använder en färdig fikonmarmelad, som finns på hyllan för "utrikiska" matvaror".
Den är väldigt god som den är, men jag vill krydda upp den till mer smakrika ostar.
 
Här kommer recept på Ciccis Fikonmarmelad:
Arbetstid max 10 minuter!!
Jag har inga mått utan höftar och smakar av.
I en kastrull:
Sevan fikonmarmelad
en skvätt balsamvinäger
malen kanel
grovhackade valnötter
hela stjärnanis
*
Blanda och låt koka upp. Häll upp på rena, varma burkar direkt.
*
Detta är så makalöst gott!
Särskilt till ostar som St Agur och Gruyére.
*
Två dagar kvar!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karin

Jag tror att du var stolt när du HADE sjungit solo!
Det är en underbar psalm/sång/visa!
Tack för att vi har fått titta i din kalender under dessa dagar!
Önskar dig och din familj en riktigt GOD JUL!
Kram Karin

2013-12-22 @ 18:48:50
URL: http://www.pixelmojan.se
Postat av: Fröken Fräken

Men om jag sjunker ned i soffan blir det ju lite knepigt att baka detta bröd samtidigt.. om jag inte pysslar ihop ett portabelt bakbord förstås!!
God jul!

Svar: Du kan kavla direkt på plåten :-) och kanske be Herr Fräken gå mellan soffan och ugnen åt dig.
Cicci H

2013-12-22 @ 21:00:04
URL: http://tusenideer.blogspot.com
Postat av: Catharina på bibblan

Marmeladen funkade kanon med St Agur, tack Cicci!
Du missade syrran med ett par minuter när du var på bibblan sist.
God Jul
kram
C

Svar: Så glad jag blir att du gillade din vinst! :-) Kanske missade jag syster A där, men jag träffade hela familjen på stan i lördags. God Jul!
Cicci H

2013-12-23 @ 09:12:31
Postat av: Eva H

Här säger vi alltid INGA PAKET, men få bryr sig :-)
DEN västen har blivit liggande, kanske blir den klar till nästa höst och vinter, nu är det en ny på gång... Jag förstår att julbordet dignar hos dig som gillar att husera i köket, här var det ganska enkelt MEN GOTT. Jag är egentligen inte så förtjust i femtioelva olika saker att stoppa i sig på samma gång så det är tur att det bara är jul en gång om året. God Fortsättning!

Svar: Förutom att jag har så mycket på jobbet med julmat före jul (puh!) så tycker jag att ett litet julbord med rätt saker är i sin absoluta ordning. Kan bara bli mätt...
Cicci H

2013-12-26 @ 09:02:57
URL: http://eva-hudin.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0