Julkalender del 23 - Muffins med pepparkaksglasyr

Kan inte låta bli att dela med mig av det här.
Troligen ingen som hinner göra dem nu...
men kanske under mellandagarna.
För jag blev så sugen på att göra muffins lite juligare.
Dessa kommer att ätas under förmiddagen som dan-före-dopparedan-fika på jobbet.
Hoppas de får godkänt!
Muffins med pepparkaksglasyr
18 st
1 ägg                                             75 gr smör 
 2 vitor                                           1 dl mjölk
1 1/2 dl strösocker                           1 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl                                     2 tsk bakpulver
1/2 dl mandelmjöl                                 1/2 dl hasselnötsmjöl
(funkar säkert med 1 dl av ena sorten oxå)
*
Smält smör och häll i mjölken.
Spara 2 gulor till glasyren. Vispa ägg och socker. Blanda i övriga ingredienser.
Häll i muffinsformar.
Grädda i ugnen i ca 12 minuter i 200 grader.
*
Glasyr:
75 gr smör                          2 gulor
               1 dl socker                             1 msk vaniljsocker
1 1/2 tsk pepparkakskrydda
*
Gör glasyren när muffinsarna tagits ur ugnen.
Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt glasyren sjuda nån minut.
Garnera med lingon.
Om jag får säga det själv är detta ett av mina mest lyckade hitte-på :-)
Ja, det får jag.
*
Tack alla som följt kalendern denna december!
Imorgon är det final!
 
 

Kommentarer
Postat av: pysseldagar

God jul cicci! ! Ha det underbart i jul:)

2013-12-23 @ 13:15:34
URL: http://pysseldagar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0