Fantastiskt goda päron!

Direkt citat från A på jobbet när jag serverade denna dessert idag.
Hon tog 2 gånger, träningsmänniska som hon är. :-)
Jag med...
Och jag är inte den som är den: här kommer såklart receptet!
Päron med nöttoscatäcke
20-25 port
3 stora burkar konserverade päronhalvor
200 gr smör
250 gr nötter av de sorter du gillar (idag: naturella cashew, sötmandel och valnötter)
1/2 dl vetemjöl
1/2 dl grädde av valfri sort
 2 dl strösocker
 
* Häll av päronen.
* Smält smöret.
* Rör ner mjöl, socker och grädde i kastrullen.
*Kör nötterna lite snabbt i en mixer till valfri grovlek. Rör ner dem i smeten och låt det koka upp.
* Skeda toscasmeten över päronen.
*Grädda i 200 grader i ca 15 minuter! Klart för servering!
 
Du kan ha grädde eller glass till.
Mums, säger jag!
Vad säger du?!
 
 
Uppdatering: OBS! OBS!
 Glömde ju ha "vanlig" mängdstorlek oxå
Detta blir 4-6 port
Ta en tredjedel av mängden så funkar det.
Eller så här:
 1 stor burk päron
ca 75 gr smör
ca 85-100 gr nötter
drygt 1 msk vetemjöl
drygt 1 msk grädde
drygt 1/2 dl strösocker
 
Lycka till och mumsa på!

Kommentarer
Postat av: Lina

Åh vad gott det såg ut, måste prövas, vem vet, kanke kan man slå svärmors konserverade päron ;) hihi kram

Svar: Insåg precis att jag glömt göra receptet i familjestorlek och ska fixa det! Annars får ni äta mycket päron! :-)
Cicci H

2013-01-16 @ 20:29:11
URL: http://milinaspyssel.blogspot.se
Postat av: Eva Hudin

Men nu är du där igen, din rackare. Man blir ju som tokig när man ser och läser om det goda. Det vattnas i munnen. Jag försöker hålla igen, men kakmonster som jag är har jag SVÅRT ATT LÅTA BLI!
/Eva

2013-01-18 @ 08:09:47
URL: http://eva-hudin.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0