Att göra sushi själv

Sushi tycker jag är makalöst gott!
Dessutom är det inte så svårt att göra som man kan tro.
Det tar lite tid, men det är SÅ värt det!
En av fördelarna är bland andra att du kan förbereda, vilket även gör sushi till perfekta utflyktsmaten!
På dessa nigiri är det en skaldjursröra med gurka eller avokado på.
*
Det man behöver är:
 det speciella riset,
en bambumatta att rulla på (såvida du inte bara gör de runda kuddarna),
risvinägern,
noriark (de gröna tunna plattorna av torkade alger som du rullar in ris och fyllning i)
soja,
wasabi (den gröna krämen/pastan på tub som är stark i två intensiva andetag, men sen försvinner)
smaken på wasabi är lite som ingefära eller pepparrot, fast ändå inte
Övriga ingredienser är allt vad du kan tänkas lägga i eller på riset
*
Ofta använder jag rökt eller gravad lax. Dels för att jag är osäker på hur färsk den färska är,
dels för att jag tycker det ger lite god smak.
På dessa nigiri är det morotsstrimlor, caviar, räkor och gravad lax.
*
Här är det makirullar med skaldjursröra med morot-och gurkstrimlor i.
Nigiri med röra toppat med räkor.
*
Serveras med soja, wasabi och den inlagda ingefäran!
*
Detta är ju även en maträtt lätt att göra vegetarisk för den som vill.
*
Eftersom jag på intet sätt anser mig vara sushikock värd namnet får nån annan visa bättre hur man gör!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0