Marrrmelaaad!

Eftersom det fanns några stjälkar kvar av de fådda rabarberna har jag gjort marrrmelaad av dem
ihop med persikor.
De skulle stå till sig ett helt dygn först och gifta sig lite med varandra - och strösockret - före kokning.
Receptet har ni här hos ICAkuriren.
Spännande eftersom jag aldrig gjort egen marmelad tidigare.
Kunde inte ens vänta tills den hade svalnat så nyfiken var jag!
Varm som den var rann den ut lite...
Jag gjorde några små förändringar:
* ingen rom
* vaniljpulver istället för stång (gör nog ingen skillnad på smaken)
* tyckte den var lite tunn så jag rörde i lite syltsocker det sista och hoppas på att det tjocknar
* körde ett kort ögonblick några stötar med mixerstav för en lite jämnare konsistens
precis innan jag fyllde burkarna
 
Det blev flera, många burkar och vi kan njuta egen marmelad länge!
Verkligen gott!
Sommar på burk!
Jo jag tackar jag!

Kommentarer
Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Tack för din trevliga presentation :-)

2013-06-11 @ 23:50:54
URL: http://madelein.se/
Postat av: Eva Hudin

Det låter väldans gott, men jag använder sällan marmelad. Min favorit är gjord på fikon! Igår åt jag ute med före detta svägerskan, stekt fläsk med löksås, det var länge sedan jag åt men milda makter så gott det var :-)
Hälsar
Eva

Svar: Fikonmarmelad till ädelost är ju makalöst gott :-) Åh vad gott med fläsk! Tack för tipset! Magen sa att det var längesen den fick det.
Cicci H

2013-06-12 @ 07:29:55
URL: http://eva-hudin.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0