Rabarberfrossa!

Detta året är jag lyckligt lottad!
I hemmaträdgården brukar det bli 3 stjälkar rabarber, men jag har fått från två håll på jobbet.
Snälla C, samt min Äppelriddare J har båda lämnat rabarber till mig!
Först hann jag göra rabarberpaj
 sedan har jag kokat denna chutney med rabarber.
De ska få varsin burk som tack! För jag tänker att grillar gör väl "alla"... :-)
 
 
Men de syrliga stjälkarna räckte till ännu mer:
Denna kallrörda saft är en favorit alla gånger!  Kall och frisk finns inget som slår den i sommarvärmen!
 
Rabarbersaft
Gör så här:
3 lit fint skurna rabarber
2 skivade citroner
40 gr vinsyra (en påse brukar innehålla 35 gr)
2 lit vatten
 
strösocker
 
* Lägg de skurna rabarberna och citronerna i en hink/bytta. Strö vinsyran över.
* Koka upp vattnet och häll över.
* Täck hinken och låt det stå och dra 1 dygn.
* Sila.
* Rör ner 1 1/2 - 2 1/2 kg socker. Den mindre mängden funkar fint till måltidsdryck.
 
Saften bör fyllas på plastflaskor och frysas om du vill spara en längre tid
eftersom hållbarheten inte är så lång.
 
Tack snälla B för receptet jag fick en gång för längesen!
 
 
Snart kommer fler tips på vad man kan göra med rabarber :-)
 
 

Kommentarer
Postat av: KMstyle

rabarbersaft är ju så himla gott! ska nog försöka mig på det i helgen :)

2013-06-13 @ 21:47:53
URL: http://kmstyle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0