Chokladbiskvier med nya fyllningar

Chokladbiskvier är en liten och naggande god kaka, som förtjänar all uppmärksamhet den kan få!

Här kommer två varianter med lite annan smak än den förvisso  jättegoda, men helt vanliga smörkrämen.

 

Chokladbiskvier med 2 olika fyllningar

200 gr mandelmassa

1 äggvita

175 grader ca 8 minuter

Låt dem svalna och vänd dem sedan uppochner för att bre på fyllningen.

 

Fyllning 1: hasselnötscreme. Doppa sedan i smält mörk choklad. Ca 50 gr går åt.

 

Fyllning 2: blanda 50 gr smör med ½ dl florsocker och ca 3 msk ananasapelsinjuicekoncentrat.

                   Doppa sedan i smält vit choklad. Ca 50 gr går åt.

Det är Sonen som länge velat baka chokladbiskvier.

De är ju ganska lätta när man använder färdig mandelmassa. Bara några olika moment att hålla reda på.

 Detta är en ganska liten sats som blev ca 12 totalt.

Han gjorde allt själv utom att röra ihop den ljusa fyllningen.
Den främsta gjorde han dubbel fyllning på. :-)
Tycker att den ljusa biskvin blev toppengod: lite syrlig fyllning smakar väldigt bra ihop
med söt mandelbotten och vit choklad!
 
Dessutom satte det igång idéer om nya smakvarianter hos oss båda,
som vi inom en SNAR framtid kommer testa!
Alltså, chokladbiskvier tycker jag är de nya macroner, whoopisar, cupcakes, vad som helst!
 
Jag köper nog mer mandelmassa till helgen!

 

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria/pysseldagar

Jag har aldrig gjort chokladbiskvier, mamma gjorde alltid det när det var kalas:)
Måste ta tag i och göra det någon dag.
Vissa grejer blir aldrig av. Dom är ju helt fantastiskt goda med en kopp kaffe till.

Svar: Javisst är de! Å snart ska vi läska med andra smaker.... :-)
Cicci H

2013-05-17 @ 10:36:46
URL: http://pysseldagar.se
Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Åh det såg gott ut :-)
Sv: Det är första gånge jag testar att göra maskrosvvin, skall bli spännande :-)

2013-05-19 @ 22:54:08
URL: http://madelein.se/
Postat av: Laila

Får nog bli en sats till midsommar :-)
Glad att du hittade in till mig, så jag hittade hit och fick matiga idéer!

Svar: Tack! Jag står gärna till tjänst :-)
Cicci H

2013-06-03 @ 20:06:49
URL: http://garntrassel.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0