Tiramisu

För ett bra tag sen sa en tidigare chef att detta verkligen är en fantastiskt god dessert!
Eller hur han nu uttryckte det.
Därför blev han SÅ glad när jag tänkte ha denna på jobbet.
Det innebar dock två problem:  1) jag har inte har alkohol till hands.
så med hjälp av honom, provsmakade vi oss fram till en fungerande
variant med bittermandelessens (vanlig hushållsarom) istället för Amarettolikören.
Det smakade märkligt i början eftersom essensen inte är söt, men likör är det...
Men "med lite socker i botten..." så!
2) Jag  visste inte alls hur den skulle smaka eftersom jag inte hade ätit den själv någon gång
och var därför lite skeptisk.
 
Hade nog inte gått utan honom.
Tack vare detta seglade en ny dessertfavorit upp på min himmel!
Idag var det alltså dessertdags igen - eftersom det är onsdag!
 
 
Tiramisu
8-10 port
4 äggulor
5 msk strösocker
500 gr mascarpone
4 äggvitor
4 msk espresso/starkt kaffe
4 msk Amaretto
200 gr = 1 pkt savoiardekex
samt kakao el riven choklad till garnering
 
Alkoholfri variant:
Uteslut Amaretton och ta istället:
OBS! UPPDATERAT:   3 krm bittermandelessens
3/4 dl florsocker
3/4 dl vatten
och blanda med kaffet.
 
*Vispa ihop gulor och strösocker till en luftig smet. Rör ner mascarponen, lite i taget.
*Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd ner i första smeten.
*Blanda kaffe och Amaretto/bittermandelsessensblandningen.
** Lägg hälften av kexen tätt i botten på en form. Skvätt över hälften av kaffeblandningen, och bred sedan på hälften av smeten.**
Gör om **-**.
 
Låt stå i kylen minst 3 timmar. Garnera med kakao eller riven choklad.
(Dubbel sats Tiramisu på bilderna)
 
Det är så krämigt och gott! Mmmmm!
Det är en perfekt bjuddessert eftersom du gör den i förväg!
Gör den nu och gotta till det riktigt!
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Jösses vad gott!!!! Oh shit.........

2013-05-08 @ 21:54:29
URL: http://pysseldagar.se
Postat av: bara anna

Mmmm, så gott det ser ut. Har aldrig smakat men nu blir jag ju jättesugen

Svar: Gör det! Jag tror att jag alltid varit skeptisk eftersom jag inte lärt mig dricka kaffe förrän för ett par år sen. Men nu är det gott med en kopp! :-)
Cicci H

2013-05-09 @ 09:11:15
URL: http://annacecar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0