Enders game - Enders spel

När jag såg att boken snart skulle ha premiär på bio, skyndade jag mig att läsa den.
Jag som inte brukar läsa sci-fiböcker.
*
Handling:
en framtid där människor stridit mot andra, utomjordiska varelser.
Nu behövs någon som kan möta de nya hoten.
 Andrew är en liten pojke. Ender är hans egna smeknamn på sig själv,
växer upp under strikta förhållanden, i olika krigsskolor,
där han ständigt prövas för att se hur långt han kan gå... Är han t o m den nye ledaren alla väntat på?
Den nye ledaren som så väl behövs?
Han är klok, intelligent, snabbtänkt, analytisk, stark - och mogen trots sin ringa ålder.
*
Ender är den yngste i en syskonskara av tre.
De båda äldre syskonen hade prövats före honom, men inte passerat godkänt.
Brodern; alltför grym. Systern; för snäll och empatisk.
Men även de kan ...
*
Vad tycker jag?
Gillade boken mycket. Målande beskrivningar i både personporträtt och av miljöer.
Spännande!
Intressant när man tänker att boken faktiskt är så "gammal" som från 1980-talet.
Först nu har den alltså filmatiserats.
*
Jag är ju förstås nyfiken på hur den är som film.
Risken är att jag blir besviken, eftersom böcker som filmatiserats tenderar att tappa viktiga detaljer
i både handling och annat...
Kan jag se den?!
Nån som vet?
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Queen of Kammebornia

Intressant! Låter som något mina barn skulle gilla. Tusen tack för dina fina hälsningar! Stor kram!

2013-11-28 @ 18:32:58
URL: http://queenofkammebornia.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0