Snuskburk och militärmat på Fars Dag

Dagens Fäder (de flesta i alla fall) har gjort lumpen a k a militärtjänstgöringen.
Kommande generationer unga män kommer inte göra den.
Utöver att kräla i lera och skjuta, resa tält och  ha eldvakt så skulle de ju äta oxå.
Sonen har ett stort intresse för historia runt 2:a världskriget, soldater och deras materiel
typ pansarvagnar och annat.
När han lånade böcker om dylikt hittade jag den här:
Jag fick mig både ett och annat gott skratt!
Kolla bara bilden! (Inuti boken håller han en cigg också...)
Konservburkar i plåt användes av brittiska armén och flottan från 1813.
*
Konservöppnaren uppfanns dock inte förrän 1855...
*
Ärtsoppan har alltid varit en populär maträtt,
men så här stora grytor har inte jag.
*
Undrar vilken diet man förhåller sig till med den här matsedeln?
Man får hoppas att Kronans Gossar höll sig mätta och belåtna och kunde hålla Den Lede Fi på avstånd.
 
 
 
 
(Mellan 1813-55 öppnades konserverna med hammare och mejsel, eller bajonetten!)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0