Rara äppelmuffins av mandelmassa

Vi har flera äppelträd, men i år bara frukt på ett av dem.
Men de är goda :-)
Så här kommer äppelmuffinsar:
Personligen är jag mycket förtjust i mandelsmak i bakverk.
Tänker allt oftare att jag mår bättre om jag utesluter (minskar i alla fall) vetemjöl när jag kan.
I pappersutgåvan (tyvärr inte på deras web) av Hemmets Journal hittade jag recept på
lingonmuffins gjorda av mandelmassa.
Jättegott tänkte jag, men nu byter jag mot svenska äpplen!
Mandelmassa är dessutom både gott och enkelt att baka med.
*
Ändrade i receptet och gjorde sålunda så här:

10 rara äppelmuffinsar
150 gr mandelmassa finfördelades och vispades ihop med
3 ägg
Tillsatte 1 dl potatismjöl
1/2 dl skrädmjöl (havre)
och 1 1/2 tsk bakpulver.
Tog  knappt 1/2 dl flytande smör och värmde lite och vispade ner i smeten.
Fyllde varje form till hälften.
Skalade  och skar 1 äpple i tunna klyftor.
Lade 2 klyftor i varje form och pudrade kanel över.
Skjuts in i ugnen i 10-12 minuter 200 grader.
*
Om du inte kan använda skrädmjöl p g a gluten
kan du byta mot potatismjöl där oxå eller bovetemjöl t ex.
*
Med gräddklick till blir det dessert av det.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anette

Mm de ser goda ut....äpple och kanel är ju så gott. Ha en fin lördag. Kram Anette

2013-10-05 @ 16:47:56
URL: http://anettan.blogspot.se
Postat av: Frisky Frog

Tack för den! Ska absolut testas. =)
/kram

2013-10-06 @ 09:00:04
URL: http://friskyfrogmade.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0