Kvinnan i rummet

Jag läser en hel del. Den som klickar på "Böcker" kan få sig några boktips till livs.
Eftersom jag är intresserad av det mesta kan jag plöja igenom vitt skilda genrer.
Bara det finns en intressant baksidestext OCH intressant inledning av boken.
Kommer inte ihåg om jag berättat det här förut, men förra sommaren skulle jag pröva lyssna på ljudbok.
Tänkte att det blir två flugor i en smäll: lyssna och handarbeta (t ex ute i solen) samtidigt.
Pyttsan!
Ljudboken var Jo Nesbös "Huvudjägarna" uppläst av Jonas Malmsjö.
Boken var bra och spännande och jag kom ideligen på mig själv:
stillasittande med händerna i knät och tittande på CDspelaren och bara lyssnade...
Allt för att inget missa.
*
För mig har det varit en övningssak, men så kanske det är för fler?
*
Kan nu meddela att jag övat klart och numera kan lyssna och handarbeta SAMIDIGT!
*
Har så många gånger hört talas om Jussi, men aldrig läst något av honom.
Den här boken var makaber och riktigt nagelbitarspännade!
I vissa stunder dessutom rolig.
(Tack och lov, tycker jag så man klarade av det spännande till slutet)
Handling: Carl Mörck har precis kommit tillbaka efter en konvalescens som dödade en poliskollega och förlamade en annan. Med samarbetssvårigheter blir han satt i en källarlokal och chef över en ny avdelning, kallad Q. Han är ende man på den... Småningom får han en assistent, som visar sig kunna
mer än koka kaffe. Carls uppdrag är att gå igenom cold cases
som inte fått avslut, en sista gång före arkivering.
Samtidigt:
I ett slutet rum, utan möbler eller fönster sitter en kvinna.
Hon får mat och rent vatten i hinkar en gång om dagen,
men hon sitter i mörker...
*
Rekommenderar å det varmaste, bok eller CD spelar ingen roll.
Uppläsare här är Stefan Sauk och det gör han med den äran.
Många superlativer här.
Jajamensan!
Nu ska jag snart börja på nästa i serien om Avdelning Q: Fasanjägarna.
 

Kommentarer
Postat av: Eva H

Hej du! Jag har läst (lyssnat på) båda. Huvudjägarna finns även som film, och den är bra! Kvinnan i rummet var nog den första boken av författaren som jag lyssnade på. Visst är det härligt att sitta och sticka eller annat och samtidigt lyssna på en bok som fängslar! Mörck och Q ger upphov till många skratt trots det övriga innehållets allvar. Jag har lyssnat på så många ljudböcker och man får sina favorituppläsare.
Ha det!
Hälsar
Eva

2014-04-25 @ 08:18:33
URL: http://eva-hudin.blogspot.se/
Postat av: Fröken Fräken

Har försökt mig på ljudbok, men jag måste säga att det är svårt att vara effektiv och göra saker samtidigt.. och så gäller det att det är rätt röst som läser. Äh, jag är nog en traditionell bokläsare! (och e-böcker ska vi inte tala om, jag vill inte titta på en skärm när jag läser, utan ha prassligt papper som doftar gammal bok ju!)

2014-04-27 @ 19:54:53
URL: http://tusenideer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0