Blåbärsland

I september 2013 grävde jag upp ett nytt, litet land i vår trädgård. Tung lergjord, packad sedan ”urminnes tider” tog sin lilla tid. Men till slut stod de där: 3 plantor amerikanska blåbär.
Det såg fint ut, även om det inte blev några bär, men sen kom vintern… Hungriga, objudna gäster åt upp bladverket. Så illa på en av plantorna att den dog och inte tog sig i våras. Då fick jag en ny i födelsedagspresent (!) och köpte dessutom smultronplantor som marktäckare. Tänkte det var bra, så slapp jag rensa ogräs om jag hade tur. Och SEN: hägnade jag in det lilla landet! Vill faktiskt inte bjuda bort det som kan ta sig där.
Och det har betalat sig! Blåbär blev det endast några små, torra, men det beror ju mest på vädret.
Men smultron har vi njutit av och kan fortfarande göra.

Smultron är nog en av de främsta smakerna som väcker sommarminnen för mig. Jag förflyttas till mormorsochmorfars gård där man ständigt kunde plocka smultron utmed den lilla grusvägen och i stenrösen i kohagarna. Mmmmm! Hur många barn får vara med om sånt numera? Åka i hölass (nu är det mycket ensilage och dinosaurieägg) eller klia nyfödda kalvar under hakan.

Ursäkta sidospåret, det måste vara smultronen!


Kommentarer
Postat av: gunnel

Jag hade också otur med blåbären i år, men smultronen är kära kort. Alla barn borde få möjligheten att en gång få tillbringa lite tid på en lantgård.....inte minst för att varva ner. Även barn har stress runt ikring sig.

Svar: Håller fullständigt med dig om det :-)
Cicci H

2014-08-29 @ 11:12:01
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogpot.com
Postat av: Första året i Hjo

Vi flyttade våra ärvda amerikanska blåbär och det blev inte ett bär. Vi får se vad vi gör med dem. Åka hölass borde alla få åka - även jag som aldrig gjort det. Det är aldrig för sent.

2014-08-30 @ 10:09:05
URL: http://hanskhjo.blogspot.se/
Postat av: Urstarka Jag

Blåbär måste ha surjord = rhododendronjord :) Det blir inga blåbär annars..

Svar: Och rhododendronjord det ska bli! Tack för tipset! Hade ingen aning.
Cicci H

2014-08-30 @ 17:45:55
URL: http://mingbs.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0