Köpenhamn - igen!

Nyss hemkommen från Köpenhamn. Igen!
Denna helg har jag varit på en resa tillsammans med Sonen -
hans handbollskompisar och alla Mammor!
Det ni!
15 tonårsgrabbar med sina mummies.
Så himla roligt kan jag säga!
Vi tog tåget till Malmö i fredagseftermiddag och sov där på natten,
lördag morgon vidare till Köpenhamn där vi var  heeela lååååga dagen.
Tåg till hotellet i Malmö på natten.
Något vi gjorde som jag inte gjort förut i Köpenhamn är att åka rundturen som är som göteborgspaddan.
Förutom husbåtar och annat i vattnen runt centrala staden har det ju byggts en hel del intressanta hus.
Här kan man köra in sin båt (om man har en), eller gästerna kan parkera sin båt.
På Slotsholmen ligger "Den sorte diamant". Det är Kungliga biblioteket och byggdes 1999.
Vi kom på vattnet och såg dess glitter och speglingar på väggarnas blanka, blanka yta!
Kunde tyvärr inte fånga det på bild, men även vår båt speglades där när vi åkte förbi.
Under ett kort ögonblick passerade vi även Vår frelseres kirke.
Vad jag förstår är det 250 trappsteg, varav 150 av dem är på utsidan...
Räcket är tydligen lågt och det är trångt och antagligen inget för den som är höjdrädd.
Med lite god vilja kan man se en person vid det översta fönstret.
Tycker det är så vackert med det svarta och guldet.
Detta är ett skolskepp och världens minsta fregatt.
En fregatt är en typ av örlogsfartyg, vilket innebär fartyg avsedda för militärt bruk.
Fregatt innebär här 3 master, även om fregatterna i modern tid numera är motordrivna.
Här har vi en mastkran från 1749 som är speciell på det viset att den är ihopbunden med rep.
Dronningens båt var hemma.
Det är ett rätt rejält flytetyg.
Guiden berättade att den var nyss hemkommen från Grönland.
Och så såg vi de här små raringarna (och nu syftar jag inte på männen i båtarna)
Man hyr en liten båt med ett fast bord i.
Där kan du sitta och äta och ha det dejligt!
Sist med icke minst, jo nästan, har vi den lille havfrue.
Vi som kom på vattnet fick se hennes baksida.
Hon är inte stor och jag kan förundras över hur hon blivit en sådan sevärdhet.
Här är det solklart att storlek inte har någon betydelse!
*
Dagen avslutades med att besöka Tivoli och att killarna fick åka tills de fått nog.
Parken ändrar utseende rätt rejält i mörker när alla lampor av olika kulör tänts.
Jag hittade något som blev vackert först när det mörknat:
Med storväxta pilar runt en damm satt i vattnet dessa trollsländor
som tack vare lampor såg ut som om de hovrade.
*
Och:
när jag var i danska huvudstaden i våras skrev jag om ett färgglatt plank.
Så här ser den ut nu:
teckningar, utrop, upprop, namn, taggar, allmänt klotter
och jag tycker att det är helt ok.
Köpenhamnare och turister har lämnat egna avtryck, som blivit ett nytt konstverk.
*
Nu ska jag ladda för en ny arbetsvecka,
hur kul det är att resa blir man ändå lite sliten ...
;-)
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Köpenhamn är en mysig stad. Man upptäcker nya saker varje gång man är där. Jag har också åkt den där båtturen, och man får se en hel del. Ha det bra.

2014-08-24 @ 19:53:01
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Första året i Hjo

Länge sedan vi var i Köpenhamn, ja Danmark över huvud taget. Till Louisiana brukade vi åka någon gång varje år, nu alltså ett tag sedan.
Den sorte diamant har jag varit på jobbresa en gång. Kul.

Svar: Läste precis om Louisisanas nya utställning: en islänning som dragit in hur mycket grus och sten som helst... Han hade ställt frågan om natur är kultur och/eller tvärtom.
Cicci H

2014-08-25 @ 12:06:44
URL: http://hanskhjo.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0