Semester på Vättern

Jag har skrivit förut om hur det är att vara på vår stora sjö Vättern, som ibland beskrivs som ett litet hav.

Med all rätt! Lika ombytligt.

 Vi inledde båtdelen av semestern med att delta i WSG race 2014. Ett okomplicerat ”race” där vilket flytetyg som helst fick vara med. Det krävdes ingen deltagaravgift och man var med på de sträckor man tyckte passade. Bilden tror jag är när vi lämnade Vadstena för att ta oss till Hästholmen. Vädret dessa dagar var mitt under sommarens värmebölja och det innebär även att vinden inte är varken stark eller stadig. Många var vi som fick ta till motorn. I  värmen gjorde det inte särdeles mycket eftersom vi då kunde passa på att ”bada tamp” efter båten. Max 2 knops fart är bekvämt.  Sonen var med på en god väns båt och de hade badat i 4 knop!
Det går fort när man ligger i vattnet!
 Så här kan det se ut på sjön. Spegelblankt och så några små krusningar. Med klarblå himmel
kan man undra var den kommer ifrån. ”Vinden” alltså.
Jag brukar roa mig med att ta kort på lite av varje  när vi seglar. 

En ”siluettselfie” i vattnet är väl ganska snyggt! Eller hur?

 
Så här ser det sommarvackra Hjo ut när vi lämnade en morgon strax för 7, för att gå norrut.
Vi skulle möta upp ensvägerskaensvågeroch2kusiner vid Djäknebrygga, norr om Karlsborg.
*
Mer om det nästa gång
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0