Baka liten havrekaka

Snabbt och lätt!
Visst vore det bra att hinna baka en kaka medan kaffet rinner ner i bryggaren?
Såklart man vill det!
Då står jag så gärna till tjänst med ett tips.
I kakboken "Sju sorters kakor", som finns i hur många årgångar som helst finns ett recept på havrekakor
som klickas i minimuffinsformar.
Jag kom på ett extremt lätt sätt att förändra och faktiskt, i min gom, förbättra receptet!
Det är muscovadosockret som gör det.
*
Häng med, för här går det undan!
Kolahavrekakor
ca 30 st    175 grader     10 min
Smält 150 gr smör
Blanda ner 3 1/2 dl havregryn i kastrullen.
(Jag använde fiber-. Använder du REN havre blir de glutenfria)
Blanda ner 1 dl strösocker och
1/2 dl mörkt muscovadosocker.
Rör ihop allt  och skeda ner i minimuffinsformar.
Grädda.
*
Klart!
Kan det bli bättre?
Muscovadosockret gav kakan en oväntat tydlig smarrig doft och smak av kola.
 
Väldigt väldigt gott!
*
Det kan ju passa att bjuda jobbarkompisarna på.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: ullie

åhh hur got är inte det där då ???=) har ofta bara int ork till minde kakor tyvärr. knäcke frö är det som är just nu poppis här blir att äta som kakor fast lite nyttigare kanske hihih Ha en fin helg kram kram

Svar: Det fina med dem här är ju att de är så snabba och smidiga! Fröknäcke är också väldigt gott. Brukar baka såna jag med.
Cicci H

2014-02-21 @ 22:50:35
URL: http://weberskold.blogg.se
Postat av: Fröken Fräken

Lät riktigt smaskigt, sjukt irriterande att då inte ha havregryn hemma...

2014-02-23 @ 13:19:49
URL: http://tusenideer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0