Där ingen har gått

Edie Kiglatuk. Det är ett namn att lägga på minnet.
En spänningsroman som handlar om ovan nämnda halvinuit.
Hon är en säregen och mycket envis kvinna som försörjer sig som deltidslärare och vildmarksguide.
Hon börjar nysta i några konstiga dödsfall som avskrivits som olyckor och självmord, men känner på sig att det är mer än så...
Med sin envishet, kunskap om överlevnad på vidderna och sinne för detaljer påminner hon mig ibland
om en kvinnlig Sherlock Holmes.
Boken är verkligen spännande!
Den finns som ljudbok oxå.
Det är ju en, för de flesta av oss, okänd miljö; vildmarken i Arktis. Som läsare följer man Edie, både med skoter, men helst med hundspann och jag lär mig många saker om detta kalla liv.
T ex hur hundarna ska vara hungriga för att dra bättre, att man kastar ut ett ankare när man har stannat.
Kosten är helt befriad från frukt och grönsaker ;-),
det är sälblodssoppa, torkade valrosstarmar och extremt sött té för hela pengen.
Man får sig en liten historielektion om inuiterna. Naturen, den vita, karga miljön beskrivs målande
och jag undrar nyfiket hur en filmatisering skulle bli av denna deckarhistoria.
Jag skulle gärna vilja se!
*
Författaren har själv bott i Arktis och skrivit ett antal facklitterära böcker därifrån.
*
Nu väntar jag på fortsättningen!
 

Kommentarer
Postat av: ullie

åhh länge sen ja va inne hos dej igen . TACK <3 ja ett helt år sen ja va färdig har gått galet fort. älskar det !!. nej du det förra va verkligen inget för mej egentligen fattar inte att ja va kvar så länge o slet onödigt.
allt bra hos dej annars? kram

2014-02-16 @ 21:39:57
URL: http://weberskold.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0