Tisdagsfärs med soltorkade tomater

Denna ständigt pågående diskussion och frågeställning:
"Vad ska vi äta ikväll?"
Jo, för se jag är uppvuxen med två lagade mål mat per dag och tycker att smörgåsar och fil
till kvällsmat är... tråkigt, dötrist. fantasilöst, ointressant, händelsefattigt... 
Jag har gjort klart min ståndpunkt, eller hur?
Eftersom jag har mat och matlagning i huvudet de flesta av dygnets vakna timmar på grund av mitt jobb
är det inte alltid enkelt att komma på hemma-maten.
(Tur att Sonen visar ett stigande intresse) Men tyngdpunkten i planerandet ligger ändå på mig.
Ibland lagar jag förstås likadan mat både hemma och på jobbet,
men det är ändå många måltider kvar.
*
Idag tänkte jag mig en köttfärs, men ville inte göra biffar eller köttfärssås.
Så tänkte jag mig i en ugnsform som en kålpudding ungefär.
Eureka!
Där har vi det!
Så här gjorde jag:
ca 500 gr blandfärs
1 brk chili/paprika creme fraiche
lite salt
12 soltorkade tomater i olja
en skvätt grädde
1 stor tomat
1 1/2 dl riven ost
*
Skär soltorkade tomater i mindre bitar. Blanda dessa med färs, creme fraichen och salt.
Platta ut i en ugnsfast form.
Kör in i ugnen i 200 grader ca 45 minuter.
Ta ut formen. Skiva en stor tomat och lägg över färsen, strö över den rivna osten.
Häll en skvätt grädde runt kanterna och ställ in i ugnen igen tills osten har smält.
Servera!
*
Såsen blir ganska skyaktig, men kan förstås hällas i en  kastrull och redas av
om man vill ha den lite tjockare i konsistenssen.
*
Samtidigt med färsen ugnsbakade jag potatisklyftor.
 
Smaklig måltid!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Fröken Fräken

Jag säger också att fil inte är en måltid, men det beror på tre års filätande på gymnasiet då jag verkligen inte gillade den vanliga maten... men gratänger kan man däremot äta ofta!

2014-02-27 @ 20:03:38
URL: http://tusenideer.blogspot.com
Postat av: LYFTMER

Va gott! Jag tycker precis som dig, att äta smörgåsar på kvällen är bara tråkigt, det ska va riktig mat man äter på kvällen :D

2014-02-28 @ 23:36:02
URL: http://Lyftmer.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0