Fläskfilé med dragon till Trettonhelgen

Här visas ju en del mat, så jag börjar året med en varmrätt.
Jag gillar dragon väldigt mycket, men det är en krydda som man antingen/eller- gillar.
Men OM du som jag tycker det är gott i en kötträtt så vill jag rekommendera den här:
Den är till 20-25 port, så passa på och bjud hem! 
(Å så får du till matlåda oxå!)
I annat fall är ju receptet lätt att halvera.
 
6 fläskfiléer (2,5-3 kg) + salt, vitpeppar
2 stora burkar  vit sparris i bit (avrunnen vikt ca 1 kg)
spara spad från en burk
1/3 burk dragon
1 msk salt
1 msk vitpeppar
1/2 dl soja
1 lit grädde
3 tärningar köttbuljong
*
Det här är en rätt jag gör i ugnen, på storugnsbleck.
Om du gör färre portioner kan du bryna köttet i stekpanna och sen ha hela härligheten i en gryta.
Skär köttet i  mindre bitar och bryn med lite salt och peppar.
Sedan blandas alla övriga ingredienser ner och låt puttra ca 20 minuter
(så lång tid som riset tar att koka t ex).
Smaka av. Servera!
*
Som de allra flesta köttgrytor vinner även den här på att göras dagen före.
Praktiskt, att slippa oset precis innan gästerna anländer.
*
Smaklig måltid!
 

Kommentarer
Postat av: Fröken Fräken

Jag blir iaf himla sugen på att ugnssteka något kött nu! Annars, på tal om kryddor, har jag helt trillat dit på pepparrot (om det nu räknas som krydda?) så jag experimenterar med hur mycket som kan äta det till :-)

Svar: Intressant! Jag är lite försiktig med just pepparrot. Gör ett inlägg hos dig när du testat klart! :-)
Cicci H

2014-01-04 @ 14:33:16
URL: http://tusenideer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0