Glaskroppar - svart melankoli

Jag lånar oftast mina böcker istället för att köpa dem
(detta för att min bokhylla annars skulle brista av tyngden).
Att då få det stora nöjet att vara den första som öppnar en ny bok från biblioteket är härligt!
*
Jerker Eriksson och Håkan Axlander-Sundquist har skrivit en ny bok.
Deras "debuttrilogi" (?)
var ju något alldeles i hästväg spännande och bra!
Förväntningarna jag hade var höga.
Sin vana trogen har de obehagliga (i mitt tycke) omslag som förstärker innehållet.
Nu har de dessutom förkortat sina namn till en slags pseudonym.
(Vilket ställde till det lite när jag skulle reservera boken på biblioteket.)
*
Under knappa två dygn har jag i princip varit asocial eftersom jag hela tiden läst.
Nåväl, som katten kring het gröt:
Nya boken är mörk. Sorglig. Spännande.
Det är verkligen melankoliskt. Det är en dyster värld för ungdomar som målas upp.
Att livet innehåller så få glädjeämnen att man lika gärna kan dö.
I de tidigare böckerna växlade kapitlen mellan ett par huvudpersoner. Det tycker jag
skapade ett driv eftersom man ju vill veta vad som händer de olika karaktärerna.
Här är det oxå så, fast det är fler personer man får följa och kapitlen är kortare.
Mycket kortare.
Handlingen är i korthet en slags våg av självmord av unga människor.
De tar livet av sig på olika sätt, men den gemensamma nämnaren visar sig vara musiken
de lyssnar på när de avslutar sina liv.
Kommissarie Jens Hurtig var med i föregångartrilogin men är här mer av en huvudperson än där.
*
Det här är bra. Mycket bra.
När jag läste de sista raderna steg tårarna i ögonen och jag undrar om verkligheten
ser ut så här för ungdomar idag.
 
Och jag är glad över att jag hinner hämta andan till nästa bok kommer ut...
 

Kommentarer
Postat av: Fröken Fräken

Uj, det där lät ju lite väl tungt om än spännande. Jag är ju mer för mysmysterier a la Agatha Christie, när det professor Plommon som slår Överste Senap med en ljusstake i biblioteket - jag känner att jag har tillräckligt mycket dystra idéer redan i huvudet.. ;-S

2014-06-04 @ 18:03:52
URL: http://tusenideer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0