Gökens rop

Så var det dags att prova något annat än Jussi Adler-Olsen och Stefan Sauk.
Gökens rop är skriven av J K Rawling men under pseudonymen Robert Galbraith.
*
Nej. Nej.
Storyn är kanske spännande:
en privatdeckare som får i uppdrag att lösa ett fall som ser ut som självmord
för alla utom den dödas bror.
 
Vet inte hur det slutar.
*
Jag har lyssnat 3 Cdskivor och lagt ner...
Jag får inte kläm på storyn. Tycker inte att den går framåt.
Tror inte att det beror på författaren (Även om jag inte är säker. Har inte läst något av henne.)
Mestadels tror jag tyvärr att det beror på att jag inte kan förlika mig med uppläsaren...
Niklas Falk.
Det finns ett antal faktorer:
* han läser med högre och tydligare röst i början av varje "spår". Jag få ändra volymen...
* hans utandning genom näsan hörs
* uppläsningen är ganska entonig vilket gör att jag tappar koncentration efter ett tag
om vem som säger vad 
*
Menar inte detta som ett personangrepp.
Jag passar helt enkelt inte för att lyssna på det han läser.
*
NU. Undrar jag:
* nån som varit med om liknande?
*nån som kan tipsa om andra uppläsare?
*
Tack på förhand!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Eva H

Det är så det är, säger en som lyssnar på många ljudböcker. Ibland väljer de fel uppläsare, ibland kan samma upppläsare till en annan bok vara helt rätt. Bakom uppläsningen finns det också en producent som säger hur det ska vara. Vissa inläsare verkar kunna läsa in vad som helst och det fungerar, andra har en röst som passar bara till det ena, inte till det andra. Fördelen med en bra inläsare är att boken liksom får en extra dimension.
Alltså har jag varit med om liknande många gånger. Och samma sak kan ju hända när man läser en bok, att det inte fungerar. Så ta det med ro!
Mina exempel: Rabeus kan vara riktigt bra, i andra tar han i så han spricker. Sauk passar för vissa inläsningar, i andra är hans röst alldeles för vass och listan kan göras längre. Några som alltid passar mig verkar vara Krister Henriksson, Katarina Ewerlöf, Peter Andersson, Torsten Wahlund, Reine Brynolfsson. Om boken är bra gör dessa inläsare den ännu bättre.
Så misströsta!

Svar: Jag har lånat nya idag :-) Bl a med Eva Röse som verkar spännande, har glömt vilken bok, men det återkommer jag till när/ om jag lyssnar klart.
Cicci H

2014-06-24 @ 08:03:17
URL: http://eva-hudin.blogspot.se/
Postat av: ullie

oj har ju inte varit inne på länge förlåt. hoppas allt är bra med dej annars . sem snart eller? kram

2014-06-24 @ 11:22:09
URL: http://weberskold.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0