Mormor och näckrosorna

 Mormor fyllde 50 år dagen efter jag kom till världen. Det är i dagarna 47 år sedan.
Båda två är vi "lillan som kom till jorden i maj när göken gol".
Mormor älskade vatten, båtar och näckrosor (bland annat).
Ibland tänker jag att det var kontrasterna till hennes eget liv som bondmora med mjölkkor,
i de djupa småländska skogarna, som gjorde henne så förtjust i dessa saker.
På gymnasiet vävde jag en flamsk med en näckros och gav henne i födelsedagspresent.
(Man fick först teckna och färglägga förlagan. Garnet växtfärgades)
Sedan några år har jag den tillbaka i min ägo..
*
Nu är jag vuxen och har båt med min familj.
Sommaren 2013 var jag i Harstena och såg de röda näckrosorna.
När jag kom hem hittade jag dessa raringar i en blomsterbutik
och kan ha en egen liten näckrosdamm på altanen.
Näckrosen är en så vacker blomma.
Dess flytförmåga får mig att tänka att den är friare än andra växter
på sina stänglar, trots att jag vet att de oxå sitter fast.
*
Mormor.
Värme. Glädje. Närhet. Kunskap.
Näckrosor.
Idag hade hon fyllt  97år
*
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Bettina

Fina tankar om din mormor

2014-06-01 @ 03:12:05
URL: http://mittpyssel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0