Rulla, rulla liten bulla

 
Man kan laga mycket själv och man kan köpa mycket färdigt till julbordet. Det väljer man ju helt själv.
För mig är det viktigt med hemgjorda köttbullar. Det är svärmor som gör dem.
De är verkligen allra godast!
Mycket mat lagar jag, men det brukar inte vara min paradgren.
Men det kanske blir ändring på det nu... :-)
 
Julköttbullar
drygt 1400 gr färs (jag hade både vanlig blandfärs och kalvfärs)                                2 ekologiska ägg
1 tsk dijonsenap                                                                                                           1 msk mald kryddpeppar
ca 3 krm torkad libbsticka                                                                                            1 msk soja
1 liten grovt riven, smörbrynt gul lök                                                                            1 nypa socker      
salt och vitpeppar minst 1 tsk av varje
 
Blanda ihop allt. Rulla små köttbullar för allt vad tygen håller. Jag provstekte några för att testa smaken.
Är inte lika våghalsig som mamma och tidigare generationer - som smakade på smeten...
 
 
 
I ärlighetens namn var vi två. Jag rullade och Maken höll koll på stekpannan.
   
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0