Nygammal dessert

Det här är ett riktigt secondhandfynd! Som synes har jag med smålappar markerat desserter
som jag ska göra framöver på jobbet. (2 efterrätter/vecka åligger mig)
Idag var det dessertdags igen, som varje onsdag.
Boken är från början av 1980-talet, alltså några år på nacken,
men många recept i den har jag inte träffat på förut.
Som den här:
 
Gömda persikor 4-6 pers
8 persikohalvor (1 stor burk)
 citronsaft
2 1/5 dl vispgrädde
2 dl farinsocker
 
* Starta ugnen på grill 250 grader
* Låt persikohalvorna rinna av och lägg med flata sidan neråt i en form.
* Droppa över citronsaften
* Vispa grädden ganska hårt och bred ut den över persikorna
*Strö rikligt med farinsocker över och kör in formen i ugnen - tills sockret börjar smälta.
Det tar ca 5 min.
 
Servera!
När jag serverat ur halva formen insåg jag att jag glömt fotografera...
Erkänner att detta inte ser mycket ut, men döm inte hunden efter håren!
Vad som blev en total smaköverraskning för oss (som jag nu avslöjar här):
var att grädden med detta socker och väme fick en otroligt god smak av smörkolaknäcknånting :-)
Sockerlagret blev lite bruléeknäckigt! Å det vet vi ju hur gott DET är!
Gladeligen slevade vi i oss grädden.
 
Återigen en snabb och lättlagad dessert. I princip med ingredienser som finns hemma.
Smaklig spis!
 
gräddglädje!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0