Konserverad gröt

Nej, det har jag aldrig serverat. Jag kokar ny varje morgon! Haha!
Jag försöker variera den för att det är roligare att laga och godare att äta olika.
 
Mannagrynsgröt ca 20 port
4 lit standardmjölk
1 msk salt
1 1/2 pkt mannagryn, ca 750 gr
 
Koka upp mjölken med saltet. Svårt utan att det bränner i botten innan all mjölk blivit varm... Vispa ner grynen och rör tills det kokat upp. Sänk värmen och låt det puttra lite försiktigt. Rör ofta och i hela stora grytan.
Total tid ca 30 min
Jag tycker att detta är den svåraste gröten att få fin, utan klumpar och utan att BRÄNNA den ...
Ibland lyxar jag till den med nån matsked vaniljsocker precis före serveringen. Doften blir härlig!
 
 
 
Gröt ca 20 port
3 lit vatten
1 msk salt
ca 1 lit totalt av rågflingor och/eller havregryn 
 
Koka upp och låt sedan puttra ca 30 min på låg värme
(det är den tiden jag behöver för att göra iordning smörgåsar, kaffe, pålägg mm)
 
Smakalternativ:

 # byt 1 lit vatten mot 1 lit äppeljuice, grovriv några äpplen rakt i grytan och krydda med kanel

# häll i solroskärnor, pumpafrön, linfrön 

# grovriv några päron rakt ner i grytan och krydda med kardemumma

# rör ner ett paket frusna bär, hallon, blåbär eller liknande ca 200 gr

 

Ni kommer säkert på fler goda varianter, och när ni gör det blir jag glad och tacksam

om ni skriver de i kommentarerna till mig!

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0