Äppelriddare

Dagen som idag är betyder dessertdags på jobbet. På menyn stod "Äppelkaka med knapertak".
Hade en hjälpreda i köket som började skala äpplena. Till ca 20 portioner blir det ju några stycken.
Väntade en leverans av diverse matvaror och på fler äpplen eftersom jag visste
att de som fanns i köket INTE skulle räcka till...
När leveransen var avklarad visade det sig att inga äpplen hade kommit!
Mindre panik...
Vad gör jag då?
Alternativ 1) kör till närmaste affär och köp de som fattas
(inte jättebra alternativ då helst hjälpredan inte skulle lämnas ensam)
Alternativ 2) ring upp vaktmästare-allt-i-allo J. som är på ärende. Hur nära hade han
till en affär med dylika frukter? Hur gärna ville han göra mig den tjänsten?
 
 Han blev idag min Äppelriddare I Nöden!
Tack vare hans insats fick vi alla äta det här:
Och så här bär du dig åt för att få smaka samma goda!
 
Äppelkaka med knapertak
ca 6 port
5-6 äpplen
1 msk kanel
1 msk kardemumma
 Knapertak: 200 gr smör
2 dl socker
3 dl vetemjöl
 
*Skala, klyfta och kärna ur äpplena.
* Lägg i ugnssäker form och pudra över kryddorna.
*Blanda ihop de tre ingredienserna till degen. Jag mikrar smöret lite så det blir mjukt och hanterbart.
* Klicka ut degen och bred ut den över äpplena med en vattensköljd stekspade eller "lilleman",
så det täcker helt.
*Grädda mitt i ugnen i 175 grader ca 35 minuter.
* Här serverad med vaniljsås, men även mycket gott med vispad grädde!
 
Mjukbakade äpplen med ett sött och knaprigt täcke! Mums!
 
Men jag gjorde ju en större omgång.
När du har många gäster och vill baka i långpanna behöver du:
ca 15 äpplen (beroende givetvis på hur stora de är, kanske fler, kanske färre)
500 gr smör
5 dl socker
7 1/2 dl mjöl
För övrigt samma tågordning.
Kanterna är allra godast :-)
med mycké knaper!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Bara anna

Oh så gott! Den ska jag göra, lovar.
Ha en skön kväll
,

2013-04-03 @ 18:10:25
URL: http://annacecar.blogspot.com
Postat av: Queen of Kammebornia

Åh, världen behöver fler äppelriddare!!!

2013-04-04 @ 12:46:15
URL: http://queenofkammebornia.se
Postat av: Maria

Tänk att allt löser sig alltid!

2013-04-04 @ 20:00:40
URL: http://pysseldagar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0