Julkalender del 13 - Sankta Lucia med fika

Sankta Luciiiaaaaaaaaaaaaaa!!!
Det skulle vara roligt att se minerna på Nobelpristagarna som får möta sitt första Luciatåg.
*
Igår kväll fick vi föräldrar se och höra på Sonen med klassen som hade föreställning.
Jag, som alltid, lika tårögd.
Av stolthet, glädje och julstämning.
*
Jag brukar variera utseende och smak på lussebullarna som ibland varit flätade längder,
och ibland sett ut som kanelbullar eller stansats ut av pepparkaksformar.
I år ser de ut så här:
Grundreceptet är Philadelphiabullar, samt mina ändringar för att jula till dem:
DEG:
150 gr smör
5 dl mjölk
1 pkt röd jäst
1 ägg
1 dl socker
1/2 tsk salt
11-12 dl vetemjöl (jag använde ganska stor del dinkel)
1 1/2 pkt saffran
1/2 dl vaniljkesella
*
FYLLNING:
75 rumsvarmt smör
100 gr philadelphiaost
1 dl vaniljkesella
1 msk vaniljsocker
1 1/2 dl florsocker
 
Smält smör i en kastrull. Häll i mjölk och låt allt bli fingervarmt. Lös upp jästen och tillsätt saffran, socker, ägg och salt. Rör i lite mjöl i taget och gör en fin deg. Degen blir ganska lös och kladdig. Det är meningen. Låt jäsa 30 minuter. Platta ut degen i en långpanna + en liten form till. Peta 42 hål i degen på stora plåten, ca 10-12 hål på den lilla plåten. Klicka i ca 1 tsk fyllning i varje hål. Jäs ca 15 minuter. Grädda 15-20 minuter i 200 grader.
Skär i bitar och njut. 
*
Imorgon kommer en vinnare på bildgåtan!
*
Dessutom är det nu uppdaterat med recepten på Nobellunchen.

Kommentarer
Postat av: Catharina på bibblan

De såg ju "dögoa" ut !

2013-12-13 @ 12:15:13
Postat av: Fröken Fräken

Philadelphiakaka har jag ju tänkt baka hur många gånger som helst utan att det blivit av. Det är ju det där med alla pyssel som blir av istället.
Vi hade besök av Norrbottens lucia på jobbet idag, det var mycket stämningsfullt också!

2013-12-13 @ 19:10:34
URL: http://tusenideer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0