Makalös rabarberpaj!

Ibland låter det klyschigt att säga: detta är det godaste ditten eller det godaste datten jag ätit.
För min del stämmer det den här gången!
Rabarber är ju rätt surt (jaja, syrligt) och inte det första jag väljer som pajingrediens.
Men det här!
Jag rensade i tidningshögen och ramlade över det här och kände att jag var omgående tvungen att prova.
Trots att det inte ens är rabarbersäsong! Tur man hade i frysen.
Häng med!
 
Rabarberpaj ca 6 pers
Smuldeg: 2 dl vetemjöl
2 msk socker
1 tsk vaniljsocker (jag tog 1/2 tsk vaniljpulver)
finrivet skal av 1/2 citron
75 gr smör
75 gr grovhackad vit choklad
 
Fyllning: 8 dl rabarber i bitar
1/2 dl socker
1/2 msk potatismjöl
 
Starta ugnen på 225 grader. (Eller mer om man tänker på mitt tidigare tips.)
  • Lägg rabarberbitarna i botten på en ugnsfast form.
  • Blanda socker och potatismjöl och strö över.
  • Blanda samman alla ingredienserna till fyllningen.
  • Strö smuldegen över rabarbern och ställ in i nedre delen av ugnen och grädda i 20-25 minuter.
  • Jag serverade med vaniljsås. Provar vaniljglass nästa gång!
Detta var SÅGOTTSÅGOTT!
pajglädje!
 
 

Kommentarer
Postat av: Myggan surrar

Suuupergod! Den fick bli dessert till dagens middag som jag bjöd pappa på. Alla tog minst två omgångar. =)
/Anna

2012-11-11 @ 19:32:02
URL: http://designmosquito.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0