Att hoppa av

Nu är det några dagar sedan ni hittade nåt nytt här...
1) kräksjukan... för första gången i mitt liv. En erfarenhet jag kunde varit utan! 
2) när jag blev pigg igen for jag med 4 härliga Qvinns till Köpenhamn! Jojo! (Mer om det imorgon)
 
Men när man ligger och inte orkar annat, knappt det, så kan man läsa.
Nu är det så mycket om Nordkorea och av en händelse hade jag precis lånat hem den här boken.
Shin Dong-hyuk, född och uppvuxen i ett av de många fångläger som Nordkorea har, anses vara den förste som har flytt från ett sådant.
Beskrivningen av hur man lever i ett sådant är svårt att fatta eftersom det är så hårt, fattigt och strävsamt, och enligt vårt sätt att se moraliskt på det hela - ofattbart.
Familjemedlemmar var bara fler munnar att mätta = du fick mindre. Som barn plockade de riskorn på marken. Ris är "lyxvara", man lever på kålsoppa. De plockade osmälta majskorn ur kodynga...
Uppfostrad att ange alla som inte var trogen "Den käre Ledaren", m.m.
Listan kan göras lång. Men Shin flyr...
"Anpassningen"för avhoppade norkoreane är inte lätt eftersom de har svårt att lita på någon...
Mycket läsvärd!
 
***
 
Och här en annorlunda bok till:
Denna bok, skriven av en dansk ägnade 20 år av sitt vuxna liv åt en rörelse.
En rörelse som utger sig för att vara en religion, men inte är det.
Han berättar hur han, lite osäker på sina planer i livet, sögs in i denna gemenskap,
som det verkade först, men hur det allt mer handlade om pengar och att lita blint på rörelsen och dess läror.
Om man tvivlade berodde det på ens egna tillkortakommanden och inte på rörelsen.
 
Han beskriver hela resan från början till slut, med mycket fakta som rörelsen har försökt stoppa.
Intressant!
 
 
Imorgon blir det Köpenhamnstips!

Kommentarer
Postat av: Bara anna

Roligt att du gillar min inriktning på bloggen!

Uuäärk, för kräksjukan, det är vidrigt.

Kram

2013-04-15 @ 22:36:25
URL: http://annacecar.blogspot.com
Postat av: Lina

Visst får man härmas! Du hittar mönstret på Ravelry :D

2013-04-16 @ 13:04:35
URL: http://milinaspyssel.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0