Blårandig virkad väska

Har fått förfrågan på denna väskans mönster.

Självklart vill jag tillmötesgå det!
Varsågoda!

Garn:  8/4 merceriserat bomullsgarn, dubbelt garn

Börja med svart och lägg upp 5 lm och slut dem till en ring med en sm.

Virka fm och öka så att det blir en slät bottenplatta.

Virka med svart tills botten är 20 cm i diameter. Ca 20 varv.

 Väskan är 26 cm hög, mätt efter den svarta bottenplattan, och med detta garn är det

63 varv = 6 varv/ färg  = 2,6 cm / färg.

Det är totalt 150 maskor uppe vid öppningen och du ökar jämnt fördelat under arbetets gång

i de första ränderna. (Annars blir det nog lite ”strutvarning”).

Eftersom du virkar med dubbelt garn får du lätt den melerade effekten genom att bara byta en tråd åt gången vid färgbytet.

Så här ser tågordningen ut vid färgbyte:

2 tr Marin

1 tr Marin/1 tr Mellanblå

2 tr Mellanblå

1 tr Mellanblå/ 1 tr Ljusblå

2 tr Ljusblå

1 tr Ljusblå/ 1 tr Vit

2 tr Vit

1 tr Vit/ 1 tr Grå

2 tr Grå

1 tr Grå/1 tr Svart

2 tr Svart

 

Om du vill ha svart botten börjar du nedifrån och virkar upp mot det marinblå. Vid mitten på slutvarven virkade jag lm som passade för den röda knappen som fick bli pricken över i:et. :-)

Det marina är högst upp och axelbandet jag virkade är 100 cm långt.

Längden bestämdes av beställaren som  ville kunna bära väskan på diagonalen.

 

Det är några år sedan jag virkade denna och anteckningarna antagligen bristfälliga.

Hoppas ni förstår och har nytta och glädje av mönstret!

(Annars får ni höra av er så ska jag rätta till missarna)

 


Kommentarer
Postat av: Queen of Kammebornia

Vilken fin väska! Visst är det roligt att virka! Jag har gjort en väska en gång också.
http://queenofkammebornia.se/2012/august/jag-hittade-en-knapp.html
Nu vill dottern virka en skolväska och jag tänker att det blir roligt att handleda. Jag tror det blir bäst att förstärka axelremmen genom att fodra den med tyg, så gjorde jag med min väska. Hur har du gjort? Ella bär så mycket böcker att jag tror det tänjs ut om man bara har garn... Hoppas du får en fin vecka! Kram!

Svar: Den här väska passar bra för skolböcker i storlek (beställaren pluggade). Att använda grovt band typ sadelgjord av smalare variant är ett bra tips att fordra axelremmen med. Man behöver inte virka axelrem alls, bara till lyst :-) Klart du kan fordra hela väskan oxå. tack jag repar mig ännu från kräksjukan... men det går åt rätt håll.
Cicci H

2013-04-09 @ 11:54:23
URL: http://queenofkammebornia.se
Postat av: Bittan

Tack ♥
Det var inte meningen att få andra att få tårar i ögonen :-)
ha en fin dag i solen.
Kram Bittan

2013-04-09 @ 11:54:55
URL: http://bitsblog-bits.blogspot.se/
Postat av: Queen of Kammebornia

Tack för ditt svar! Kräksjuka är verkligen inte roligt och man blir så matt efteråt... Jag ska visa Ella väskan! Kram!

2013-04-09 @ 17:37:59
URL: http://queenofkammebornia.se
Postat av: basebollivet.blogg.se

Vilka härliga färger. Vad fin den blev.

2013-04-09 @ 22:58:01
URL: http://basebollivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0