Köpenhamn del 1

På tidigt morgontåg började vi resan mot Köpenhamn i fredags.
Alla hade med sin egen frukost, men som den lilla "reseledare" jag var tyckte jag att man i detta läge kan äta OCH dricka frukost nr 2!
"Champagnefrukost" är icke endast för studenter!
Eller hur!?
Riktiga glas av glas ska det va!
:-)
 
Vi bodde på DGIbyens Hotel, medelklass, med den stora fördelen att den ligger bara 5 minuters gångväg från Hovedbangarden.
Vägg i vägg ligger oxå ett sportcenter med bad, bowling och idrottshall.
Nåväl, vi vände snabbt näsorna mot Ströget.
Här skulle det lunchas!
Vi var 5 Qvinnor i vår bästa ålder och alla var rörande överens om att mat är halva nöjet
när man är på resande fot!
Även om man hittar ok så är det svårare att sålla vilka matställen som är värda ett besök...
Husmanns´s Vinstue ligger gatan ovanför Ströget.
Spetsgardiner i fönstren... en halvtrappa ner... gamla dagars rök kvar i väggarna...
Jag var så skeptisk att jag väntade utanför...
MEN, dit ska ni gå när ni är i Köpenhamn! :-)
Vi hade tur som fick bord eftersom det egentligen krävdes att man reserverade...
Här satt glada danskar och åt "frokost"; smörrebröd och snaps!
 
Allt smakade mums och servitören var en glad gamäng med glimten i ögat!
Stället har även en historia och hade detta varit före 1981 hade vi inte kommit in...
Två bröder med efternamnet Husmann öppnade 1888 - endast för män.
Mellan 1956 och 1981 fick kvinnor komma in - i sällskap med män.
Nu får vi kvinnor komma in även utan manligt sällskap.
(Flaskan kommer inte därifrån. Den köpte jag bara för den roliga etiketten!)
 
Det var allt för nu.
Nästa gång blir det lite annat om den danska huvudstaden.
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Vad roligt!!!
Att åka iväg ett gäng kvinns och bara göra en massa kul!
Champagnefrukost.... Hur gott är inte det...:)

2013-04-18 @ 11:59:16
URL: http://pysseldagar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0