Julkalender del 9 - godis/vit limefudge

 

Julgodis.

Det finns så många fantastiska godisrecept.

Hemma kokte min mamma varje jul en karamell som aldrig blev färdig, tyckte jag...

Ingredienserna var bara 3 dl socker och 3 dl vispgrädde. Och det skulle koka och koka.

Så svårt det var att låta bli den lilla grytan med den puttrande massan! Det var så varmt, men så sött och gott när det sockrade sig utmed grytans insida. Hur många gånger som helst brände jag tungan. :-)

Ett som jag använt mig av under många jular är detta          

           

Det finns fler fördelar med receptet.

Dels tycker jag om att det är en snabblagad och mycket lättgjord fudge.

Dels är det lätt att ändra om och byta ut smaken.

Jag har till exempel bytt ut vaniljsocker och honung mot 1 tsk kanel.

 *

Jag vill bara påpeka att det är lika så gott att göra dubbel sats på en gång!

 


Kommentarer
Postat av: Karin

Här var mycket julgott, vill jag säga!
Imorgon blir det bak av "Morfars små gifflar" med mandelmassa i. Annars är det snålt med bak hittills.
Kram Karin

Svar: Det lät spännande och gott: Receptet på det...?
Cicci H

2013-12-09 @ 18:06:15
URL: http://pixelmojan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0