Goda nötter

När jag läste igenom den här boken slog det mig
att man i princip inte skulle hinna äta onyttigt om man åt detta
(och annat man vet är bra som inte finns med här).
*
I boken kan jag läsa om frukter, bär, grönsaker, feta fiskar som alla är bra på sina vis.
Själv äter jag det mesta men att se sånt här är bra som påminnelse att ibland vidga sina vyer
när man handlar hem och lagar till sin mat. Trots att jag håller på med mat hela dagarna behövs det.
En hel del har jag ju redan hemma som jag äter av :-)
Hasselnötter: stora mängder av antioxidanten E-vitamin, vitaminen B6, järn, kalcium och mycket protein
Tranbär: C-vitamin, naturliga antibakteriella egenskaper i samband med urinvägsinfektioner
Pumpafrön: högre järnvärde än i andra frön, selen, zink, protein, omega 3 och 6, m.m.
Mandel: rik på zink, en av de främsta källorna till E-vitamin, kalcium, järn, magnesium, vitaminerna B2 och B5
Solrosfrön: magnesium, zink, rik på E-vitamin, flera B-vitaminer, koppar m.m.
*
Paranötter måste jag köpa hem. Bl a står det att: paranötens seleninnehåll gör den till en av de allra mest näringsrika nötterna. Mineraler, vitaminerna B och E, fibrer och proteiner.
*
Inser att min egen müsli är helt ok. Dags att göra den igen.
Jag skriver mer om andra godsaker ur denna bok en annan dag.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: MissNosebleed- My Life In Japan!

sv: hahaha jaaah men precis! xD
Kramar Louise Nosebleed!

2013-10-15 @ 11:56:51
URL: http://missnosebleed.blogg.se
Postat av: Queen of Kammebornia

Härligt med gott och nyttigt på samma gång! Kram!

2013-10-15 @ 13:00:35
URL: http://queenofkammebornia.se
Postat av: Anna

Vilken härlig bok. Har problem med mitt immunförsvar så boken kanske kan hjälpa mig lite på traven :) Tack för tipset.

2013-10-30 @ 09:59:04
URL: http://www.annasrum.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0