Silversmide

Åh, vilken fantastisk söndag det har varit!
Via svägerskan C fick jag förfrågan att hänga med på endagskurs i silversmide.
För några år sedan gick jag ett par helgkurser med silverlera, så detta ville jag förstås prova!
Det var så himla kul och jag är verkligen stolt över resultatet.
(Den som vill kan scrolla ner till slutet för att se.)
Under Pernilla Bengtssons eminenta handledning har vi 7 kvinns i olika åldrar filat och sågat i 6 timmar.
Först skulle man komma på sitt lilla projekt. Några hade redan skissat hemma. Inte jag.
Men jag hade en tanke att göra hamrade örringar, modell lite större.
Men så tänkte jag om, upp-och nedvända trekanter. Det vore nåt!
Kan man det? Och diskuterade med Pernilla.
Så här syns nu mina skisser och den tillklippta fyrkantsstaven.
I fyra ändar filades till 45gradig vinkel för att passas ihop tvåochtvå.
Här har de precis lötts ihop och ligger och svalnar i betabadet.
(+annans örhängen)
Putsa och fila.
Klippa till två kortare delar, fila samma 45gradiga vinkel för sammanfogning.
Nu börjar det likna nåt.
Här löder Pernilla dit de små örstiften.
Eftersom det kräver en van hand. fick hon mer än gärna göra det!
*
Här är M:s hamrade stela halsring som är dekorerade med en bit rundstav.
Så grymt snyggt!
*
Här är ett helt set med örplattor och hänge i hamrat silver!
*
Hann inte med att ta flera bilder när alla var färdiga, men det ena var snyggare än det andra.
Inte klokt vad fint alla gör. Det bor en liten konstnär i del flesta :-)
*
          
Och här är jag - i egen hög person :-)
*
Det var länge sedan jag var så glad och stolt över något jag gjort som dessa!
Heja mig!
*
Stort Tack till Pernilla!
Tack för en trevlig dag alla ni andra som var med.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nettan

Vilka coooola!!! 👍

2014-02-03 @ 19:40:38
Postat av: Eva H

Silversmide låter spännande. Och så fina saker ni gjorde, enkla och stiliga, det är en bra kombination!
Hälsar
Eva

2014-02-04 @ 08:04:21
URL: http://eva-hudin.blogspot.se/
Postat av: Fröken Fräken

ÅH!
Måste. Gå. Silverkurs. NU.
Superfina smycken!

Svar: Ja det var makalöst roligt! :-) så gör det. NU. Tror du kommer gilla´t
Cicci H

2014-02-06 @ 21:16:20
URL: http://tusenideer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0