Hemgjord kolaglass med kondenserad mjölk

Nu har det varit mycket med allt möjligt och därför har uppdateringen fått stryka på foten.
Men, tänker jag, om inte jag hinner göra saker  I R L
så kommer det inte finnas något att uppdatera med här...
Vädret har inte varit det allra varmaste men visst är det
  glass säsong igen!?
Och hurra så himla gott det är att göra egen!
Den här blev mycket lyckad!
Trogna läsare som varit med kommer kanske ihåg när jag dog en liten glassdöd...
Och nu har jag försökt göra min egen variant.
Så. Om du är sugen på glass så vore det väldigt roligt om du ville testa den här
och kanske t o m återkomma med en kommentar om vad du tyckte!
 
Hemgjord kolaglass med kondenserad mjölk
4-6 port
Det här behöver du:
1 brk sötad kondenserad mjölk
1/2 tsk caramel arom
flingsalt
2 dl vispgrädde
2 ägg
1 krm vaniljpulver
*
Så här gör du:
Häll 2 dl av kondenserad mjölk i en kastrull med aromen och låt koka upp.
Låt småputtra 5-10 minuter för kolakonsistens och smak.
Håll uppsikt eftersom det lätt kan bränna vid!
Blanda i ett par nypor flingsalt (efter smak).
Ställ undan för avsvalning medan resten av smeten blandas:
Vispa grädden. Skrapa det som är kvar av kondenserad mjölk ur burken
och vispa ihop det med grädden.
Vispa ägg och vaniljpulver pösigt i en annan skål.
Blanda ihop de två smeterna.
Starta glassmaskinen och häll ner smeten under gång.
Låt gå ca 10 minuter innan du häller i den kokta kolasmeten.
Låt gå till du tycker att glasskonsistensen är redo för att avnjutas
(eller om du möjligtvis vill härda till den i frys en stund medan du håller dig själv på halster)!
Lycka till!
*
Sommaren har bara börjat så det kommer nog fler glassrecept framöver.
 
 

Kommentarer
Postat av: Urstarka Jag

Måste prova!!
Har två burkar kondenserad mjölk i skåpet.
Det vattnas i munnen ;)

Svar: Det tycker jag du ska göra, för den blev riktigt, riktigt god!
Cicci H

2014-06-23 @ 21:07:23
URL: http://mingbs.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0