Köpenhamn 2014 del 2

Jag räknade ut att jag i runda slängar förflyttade mig till fots ungefär 2 mil under helgen i Köpenhamn.
Jag tycker det är ett toppensätt att se och uppleva saker på när man reser.
För mig som går och står på jobbet är det skönt att t ex promenera mycket,
eftersom jag blir så "konstig" i kroppen om jag sitter för mycket på ledig tid.
Under lördagen delade vi upp oss några timmar. Man har olika saker man vill se på och
så träffades vi när det var dags för mat.
Jag kom långt åt Vesterbro till och kom in i kvarter där jag och Storseglaren bott på ett litet,
för oss, speciellt B&B för många år sedan. Lite minnenas allé hamnade jag i.
*
Solen lyste och det var riktigt varmt hela helgen.
Träd och all övrig växtlighet hade ju kommit längre  än hemma.
Vi såg t o m några utslagan syrener, vilket känns väldigt tidigt.
(Inte på bilden)
*
När vi var i Nyhavn förra året kunde vi konstatera att det byggs - både här och där.
Det är nya tunnelbanestationer, och det kräver ju lite.
På samma plank hade nya konstverk satts upp.
X antal träplattor, målade  svarta på ena sidan och andra färger på andra,
 och med gångjärn så man kunde vända på dem och göra bilder, mönster eller ord.
*
Och avslutningsvis, det jag hintade om i det tidigare Köpenhamnsinlägget.
Det var inte lätt att fotografera det suddiga i bild.
Men jag ska förklara:
Vi var på väg ut för att äta på fredagskvällen och så blev det en paus vid övergångsstället.
Det passerade en MCpolis och efter kom det en oändlig ström av inlinesåkare!
Det visade sig vara Friday Night Skate.
Ett evenemang, som inte är en tävling, som inte kräver föranmälan
utan bara är ett kul sätt att se stan på! Poliseskort, "flying nurses",  och
s k "blockers" = erfarna åkare som håller koll.
Kan säga att det var en rejäl blandning på de som åkte:
föräldrar med barn i vagn, yngre, äldre, med eller utan hjälmar, med eller utan en pilsner i handen,
Kollade in på deras sajt och de var 1522 åkare, så vi fick vänta en stund,
men det var det värt!
*
Historien bakom detta är att efter ett jordskalv 1989 i San Fransisco
där en gatstump stängdes av för biltrafik.
Inlinesåkare började träffas där för att åka,
och när den sedan lagats fortsatte de träffas och åka på andra platser.
*
Nästa inlägg om Köpenhamn handlar om fynd och inköp...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0