Julkalender del 11 - NOBELlunch

Förra året startade vi med Nobelluncher på mitt jobb.
Nu var det dags igen.
Svettigt, men åh, så roligt!
Tack och lov hade jag hjälp i köket.
 
Igår, den 10e bjöds det:
 
FÖRRÄTT:
Skagentoast
*
Själva röran köpte jag färdig denna gång.
Inget recept att skryta med här alltså.
*
 
VARMRÄTT:
Kantarellrisotto, kallskuren marinerad fläskfilé, samt ugnsbakad tomat
Kantarellrisotto: Fräs charlottenlök,koka en buljong som innehåller vitt vin. Gör risotto enligt konstens alla regler. :-) Kantarellerna smörsteks och blandas ner i risotton strax före servering.
 
Marinerad fläskfilé: receptet kommer ursprungligen från Allt om Mat.
Jag använde 3 kg filé till ca 25 port.
Gjorde dock en annan kryddmix:
12 lagerblad
2/3 msk rökt paprika
4 msk paprikapulver
1 tsk cayenne
4 msk grovmalen svartpeppar
1 tsk chiliflingor
1 tsk spiskummin
1 tsk malen nejlika
1 tsk kakao
Smula lagerbladen och blanda ihop med övriga kryddor.
Gör sedan som i receptet enligt länken ovan.
 
Ugnsbakad tomat:
dela tomater i halvor och lägg i en ugnsfast form.
Stänk över; balsamvinäger, olivolja, flingsalt och en nypa socker.
Ugnsbaka på ca 150-175 grader, länge, kanske 45 minuter. Inte så varmt att de tar färg.
Tomaterna förlorar vätska men ger koncentrerad smak.
 
 
*
DESSERT:
Philadelphiatårta
(frusen cheesecake)
Garneringen är spritsad choklad och receptet på själva desserten finns här.
*
Övriga recept:
risotton, tomaten och fläskfilén kommer jag skriva in här och uppdatera.
Just nu är klockan för mycket och risk för felskrivningar är överhängande.
*
Uppdaterat 12/12.
 
Imorgon: TÄVLING!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Fröken fräken

Ojoj, sickna ambitiösa luncher ni har! Jag är glad över att bli bjuden på lussekatt på jobbet på fredag. Om jag hostat klart då alltså..

2013-12-11 @ 16:30:07
URL: http://tusenideer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0