Fredagsgott

Kärt barn har många namn: Brödpudding, Räklåda. Kanske ni har andra namn? 
Passande till fredagsmyset. En bra rätt att förbereda oxå.
Men den här rätten går fort och är makalöst god!
 
20-25 port
40 hårdkokta ägg, skivade
4 brk räkor i lake (800 gr/brk varav 400 gr räkor)
eller motsvarande mängd frusna
 
Dillstuvning: 50 gr smör
5 1/2 dl mjöl
3- 4 lit standardmjölk
3 pkt fryst, hackad dill
2 msk salt
1 msk vitpeppar
 
Bottna med äggen.
Strö räkorna över. Man kan förstås blanda ner dem i dillstuvningen,
men här är det enklare att ta det var för sig.
Gör dillstuvningen. Smaka av. Häll stuvningen över räkorna.
 
1 st jättefranska 1,2 kg tärnas och strös över hela anrättningen
 
Värm på i ugnen 175 grader, ca 25 minuter.
Ät tillsammans med en god blandsallad och vinägrett.
 
Kortversionen för 4-5 port
2 ägg/pers, 1 brk räkor eller 1 kg med skal, stuvning på ca 1 lit mjölk och 1 pkt dill
och så många brödtärningar du tycker passar.
 
 
Om du förbereder så är det så här det ska se ut. Brödtärningarna toppar du med
precis innan alltihop åker in i ugnen. Läggs de på långt tidigare blir de blöta...
Å det vet man ju hur gott blött bröd är...
 
Trevlig fredag önskar jag!
 
 

Kommentarer
Postat av: friskyfrog

Mmmm, mumsigt! Det där har jag inte ätit sen sent 80-tal tror jag.
Ville bara tala om att jag har skrivit upp din beställning på en stor lapp och lagt fram en bit mahogny.
/Kraaaaam

2012-10-22 @ 21:28:23
URL: http://friskyfrogmade.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0