Müslifrukost

Hemgjord müsli är mycket godare - och nyttigare att göra själv. Man slipper konstiga smakförstärkare eller annat jox och kan dessutom välja själv vad man vill ha i den. Tidsåtgång för ca 2 lit är ungefär 40 minuter, varav 30 av dem i ugnen. Receptet jag läst i en bok för många år sedan innehåller t ex russin och 1 dl råsocker, men mitt recept är så här: Starta ugnen på 200 grader
Blanda: 5 dl rågflingor
1 dl boveteflingor
4 dl fiberhavregryn
2 dl solroskärnor
1 1/2 dl kokosflingor
1 dl linfrön (krossade denna gång)
100 gr nötter av valfri sort som du hackar, sötmadel, hasselnötter, osv
1/2 dl pumpafrön
Sedan blandar du: 5 1/2 dl ljummet vatten
3/4 dl olja som inte ger smak, raps t ex
1 rågad msk honung
 
Blanda allt och bred ut på en långpanna med bakplåtspapper.
Ställ in i ugnen och rör om några gånger under tiden.
Passa müslin eftersom den kan brännas...
 
När den svalnat kan du blanda i russin, hackade dadlar, torkade aprikoser eller vad du gillar.
Jag tog tranbär.
Denna müslin är ju inte så söt som "originalet", men så här väljer jag.
Ju mer socker du tar, desto mer "crunchy" blir müslin.
 
Så här ser plåten ut före besöket i ugnen
Lite rostad med tranbärssällskap
Söndagsfrukost med årets sista björnbär och "köpegubbar"
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0