Det är väl ingen konst?

För några år sedan hade goda vänner en jättehäftig tavla över sin soffa:
Den var stor och lång med ett synnerligen abstrakt virrvarr  av färgstänk. Personligen tyckte jag den var snygg då jag har lite svårt för föreställande tavlor, som åkrar och blommor och hus och björkar å sånt.
Den lilla plaketten bredvid konstverket gjorde mig förstummad:
utlånad av XXXmuséet (som jag glömt namnet på). Konstnär Jackson Pollock
Wow! Kan man göra så?!?
*
Vad är det som gör konst till konst?
*
Vad är skillnaden
mellan det som definieras som konst och det som bara är färg på en bit uppspänd canvas?
Är det utbildningen hos den som gjort det? Eller utbildning hos dem som tittar och bedömer?
*
*
*
*
*
*
*
Nu har du tittat lite.
 
Dessa båda canvasdukar är i samma storlek. Prickarna är lika stora, men bara den vita är centrerad.
Båda har röda stänk, men på bilderna här syns det mer på vit botten.
De hänger bakom lite hönsnät.
Så.
Det var det.
*
Vad säger du att detta är?!
*
Tavlan hos vännerna var förstås inte Pollock.
Det var en stor träskiva man haft på en målarverkstad som skydd och underlag...
 

Kommentarer
Postat av: Fröken Fräken

Jag har nog inget riktigt svar på den frågan, utan utgår bara från vad jag tycker är snyggt och vad jag gillar att ha på väggarna - som nu en plastpåse minsann! Jag tror att det man själv tycker är äkta konst är det som man känner sig berörd av!

Svar: Kan hålla med dig om det. Och det är ju en synnerligen subjektiv fråga, eller svaret.
Cicci H

2013-08-03 @ 22:30:25
URL: http://tusenideer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0