Rårörd vinbärssylt

Min snälla svärmor ringde häromdagen och frågade om vi (läs jag) ville ha vinbär.
Såklart! Så jag drog med Sonen och vi plockade både röda och svarta.
Jag har alltid tyckt att vinbär är gryyyymt sura att äta i bare... men de svarta, solvarma var riktigt goda.
Svärmor sa att hon provat göra rårörd svartvinbärssylt istället för att koka.
Med gott resultat.
Eftersom jag hade lite mer av de röda ville jag också råröra. 
Vet inte om hon hade mer än socker, men så här gjorde jag:
Rårörd vinbärssylt
3 burkar
ca 600 gr vinbär
8 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
2 krm vaniljpulver
 
Häll ihop alla ingredienser.
Låt stå och safta till sig nån timme eller två.
Rör om. Rör om. Låt stå.
Upprepa rör-om-momentet tills sockret löst sig.
Häll upp på rena burkar.
*
Njut tillsammans med allehanda goda tillbehör.
våffla, pannkaka, på muffins med gräddklick, som mellis med keso, på en kladdkaka,
till gröten eller frukostfilen.
Jo jag tackar jag! Det är en frukost som heter duga.
*
Hur skulle du vilja äta den här sylten?
 

Kommentarer
Postat av: TheKnittingSeaman

Åh, det där ska jag nog testa. Har 16 liter svarta vinbär i frysen. Känns som om det eventuellt är lite väl mycket att bara ha liggande...

2013-08-17 @ 21:28:00
URL: http://theknittingseaman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0