Julkalender del 18 - dukningstips

Snart drar det ihop sig.
Till julmiddagarna! :-)
Och jag tänker att en snygg dukning alltid gör det trevligare att sätta sig till bords.
Och sen tänker jag att man kan använda sig av sånt man redan har hemma.
Alltså: inte behöva springa och köpa nya grejor.
Möjligtvis, kanske fina linneservetter som finns till bra priser på second hand.
Att vika servetter på snyggt vis är en konst. En konst som tar tid. Tid som vi kanske inte vill lägga på
just detta just nu.
Så här följer några dukningsvarianter för att tipsa:
En kökshandduk med julpyntssvampar. Använd färsk gran eller tall som grönt.
Det blir bara snyggare med olika handdukar!
*
Samma kökshandduk, men lindad med steksnöre och en filtstjärna.
*
Juliga färger kan vara grönt och blått oxå.
Här en tygservett, går såklart lika bra med en pappersservett.
Lindad med en röd snodd. har du röda band av vilket slag det vara må. Ta det!
Funkar bra med presentsnöre om du inte har nåt annat.
*
Om man som jag är en oändlig samlare så ligger det en stor påse spetsar av olika bredder i en låda.
Har man tur som jag hittar man spets som ser ut som julstjärnor!
*
Här är min lilla Grand Finale.
Ärvda linneservetter. En snabb vikning.
Vikningen hålls på plats av en pepparkaksform!
Tallriken som använts är Assimetria från Rosenthal.
(Tror inte den finns att köpa längre, tyvärr. Har haft den lääänge.)
*
Kan jag få några tips av er?
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0