Lördag i Jönköping

I Jönköping finns något som jag är uppvuxen med: att näst intill varje lördag åka till Västra Torget.
Där kan man handla det mesta: färsk frukt, grönsaker, ägg, fisk, kläder, garn och mängder med blommor.
Vidare finns det hembakat av skolklasser, närbakat av proffs, allsköns pyngel som servetter, plastiga leksaker och lotter av idrottsföreningar där du kan vinna kaffe.
Ibland finns det även skor och böcker.
Sa jag tyger och téer?
Nåväl, det är ett underbart ställe och idag fick jag bära armarna långa av mina inköp.
Förutom den här (ynka 25 pengar!) blev det både gott och tlll lyst.
*
Tycker verkligen att du som kommer till Jönköping en lördag ska leta dig fram till Västra Torget.
Öppet: 08 - ca 13.
 
*
Blev påmind när jag hälsade på hos Bittan att det var Internationell Matmarknad.
Tog med Sonen och passade på idag.
Det är underbart att strosa mellan alla tält som tar med sig världen till vår stad.
Förra året provade vi krokodilhamburgare, polska småpiroger och thaiwok.
Idag blev det grekiska gyros,
spanska ? churros ,
engelsk fudge och italiensk choklad.
 
Herreminje. Den chokladen fick man äta med andakt.
Den vitrosa= vitchoklad med bärmix. Helt ljuvligt god!
Den mörka= choklad med chili. God, men stark!
Fudge:
Ljus från vänster=kaffe med kokosflingor. God!
Gulbrun= bananchoklad. Helt ok, men den var Sonens val och han gav den toppbetyg!
Vit med prickar till höger= fudge, med vitchokladtäcke och krossad rosépeppar. Kunde, märk väl, säger KUNDE varit en hit OM inte hela fudgen varit indränkt i rosenvatten eller liknande. Hamnade längst ner på betygsskalan av alla i familjen... Storseglaren tyckte det smakade tvättmedel och jag parfym. Inte gott...
Dessvärre heter den stackaren "Queen Elisabeth´s Choice".
Sist, men inte minst den ljusruna läckerbiten längst ner i bild= saltkola!
Hurra!
 
Nu är den matmarknaden över för i år, men den är som Tomten:
nästa år kommer den igen!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0